Zakłady TMMP będą teraz produkować zarówno silnik elektryczny MG1, jak i MG2, stanowiące integralną część elektrycznej przekładni hybrydowej.
MG1 to tzw. generator, który podczas uruchamianiu silnika spalinowego pełni rolę rozrusznika, a także wytwarza prąd do zasilania silnika MG2 i ładowania baterii.
MG2 to główny silnik elektryczny, który napędza koła, wykorzystując prąd wytworzony przez MG1 oraz pochodzący z baterii. Odzyskuje on część energii kinetycznej w czasie hamowania oraz przy zwalnianiu, dzięki czemu napęd hybrydowy zużywa mniej paliwa w stosunku do silnika konwencjonalnego.
W związku ze startem produkcji silników MG1 i MG2 uruchomiono dwie dodatkowe linie produkcyjne. Nowe inwestycje pochłonęły 360 mln złotych.
„20 lat temu, w 2002 roku, Toyota rozpoczęła w Polsce działalność produkcyjną, wytwarzając pierwsze manualne skrzynie biegów. Cztery lata temu uruchomiliśmy nasz pierwszy projekt hybrydowy. Teraz w tym samym miejscu rozpoczynamy produkcję nowej generacji przekładni hybrydowej, w tym dwóch silników elektrycznych. To dowód na to, jak szybko postępuje elektryfikacja samochodów, a tym samym jak dynamicznie zmienia się nasza fabryka” – podkreśla prezes polskich fabryk Toyoty, Dariusz Mikołajczak.
Obecnie w zakładach Toyoty w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach funkcjonuje łącznie aż 6 linii produkcyjnych, na których powstają główne podzespoły hybrydowe. Są to 3 linie elektrycznych przekładni hybrydowych oraz 3 linie silników benzynowych zaprojektowanych w architekturze TNGA (Toyota New Global Architecture), które razem z przekładniami elektrycznymi tworzą hybrydowy zespół napędowy. Udział napędów hybrydowych w całkowitej produkcji TMMP wynosi obecnie 70%.
Dodatkowo w TMMP funkcjonuje Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, którego celem jest przyspieszenie procesu testowania podzespołów oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie. Dzięki niemu udział europejskich części przy produkcji przekładni 5. generacji wynosi 78%.