Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
6 maja 2025

Wystawa Światowa Expo 2025 w Osace

Do przewożenia gości służą Toyoty zasilane syntetycznymi paliwami

Do 13 października br. w Osace można podziwiać Wystawę Światową Expo 2025. Goście tej imprezy po jej terenie przemieszczają się pojazdami zasilanymi paliwami syntetycznymi. To efekt współpracy Toyota Motor Corporation z koncernem energetycznym ENEOS oraz innymi japońskimi producentami samochodów, takimi jak Daihatsu, Mazda, Suzuki czy Subaru.

W Osace trwa Expo 2025. Podczas tego wydarzenia do przewozu gości i uczestników wykorzystywane są samochody Toyoty, Daihatsu, Subaru, Suzuki i Mazdy z silnikami spalinowymi na paliwo syntetyczne. Jest ono produkowane przez japońską firmę energetyczną ENEOS i powstaje w specjalnie zbudowanej instalacji pilotażowej. Jest kompatybilne z istniejącą infrastrukturą stacji paliw i może być używane w tradycyjnych silnikach spalinowych.

Działanie paliwa syntetycznego jest podobne do benzyny, jednak emisja CO2 w całym cyklu życia jest znacznie mniejsza. Właśnie dlatego jego produkcja jest wspierana przez japoński „Funduszu Zielonej Innowacji” w ramach „Nowej Organizacji Rozwoju Technologii Przemysłowych i Energetycznych” (NEDO).

ENEOS oraz japońscy producenci samochodów uczestniczący w Wystawie Światowej Expo 2025 – Toyota, Daihatsu, Mazda, Subaru i Suzuki – podkreślają przydatność paliw syntetycznych w codziennym użytkowaniu. Zwracają również uwagę na fakt, że mogą one pomóc w szybszym uzyskaniu neutralności pod względem emisji CO2.

Takie działania, jak udostępnianie przez Toyotę aut przystosowanych do zasilania paliwami syntetycznymi, wpisuje się w wielotorową strategię koncernu. Toyota od lat inwestuje w innowacyjne napędy, technologie oraz bezemisyjne paliwa, a także pracuje nad zmniejszeniem emisji CO2 w pojazdach z silnikami spalinowymi. Bierze przy tym pod uwagę zarówno wymagania, jak i potrzeby klientów w różnych regionach.

Silniki spalinowe Toyoty zasilane bezemisyjnymi paliwami

Toyota intensywnie pracuje nad paliwami neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla, które mogłyby służyć do zasilania samochodów oferowanych klientom. Planuje je wprowadzić na japoński rynek do 2030 roku. Są to zarówno paliwa syntetyczne (e-paliwa) wytwarzane przy użyciu wodoru i dwutlenku węgla, jak i biopaliwa wytwarzane z roślin, które pochłaniają CO2 w procesie fotosyntezy. Występują one w stanie ciekłym, co oznacza, że są łatwe w transporcie i magazynowaniu. Badania w tym obszarze Toyota prowadzi wspólnie z firmami Idemitsu Kosan, ENEOS i Mitsubishi Heavy Industries (MHI)

Toyota przygotowuje również kolejną generację silników spalinowych, które będą mogły korzystać z paliw alternatywnych, w tym paliw syntetycznych, biopaliw czy ciekłego wodotu. W projekt ten – oprócz Toyoty – zaangażowane są także marki Subaru i Mazda.