10 lat na rynku Toyoty Yaris Hybrid

Pierwsze w Europie hybrydowe auto miejskie z 17,5-krotnym wzrostem sprzedaży

2022-06-09

W czerwcu 2012 roku – równo 10 lat temu – na rynku zadebiutowała Toyota Yaris Hybrid. Z czasem układ hybrydowy z niszowej ciekawostki stał się dominującym rodzajem napędu w gamie Yarisa. Hybrydowy miejski model zaczął też napędzać popularność zelektryfikowanych samochodów w Europie.

Hybrydy Toyoty w ciągu ostatnich 10 lat weszły do głównego nurtu motoryzacji. Tylko w Polsce ich sprzedaż wzrosła niemal 100-krotnie. Dziś dla wszystkich kluczowych modeli Toyoty układ hybrydowy jest głównym lub jedynym dostępnym rodzajem napędu. Tak dużego sukcesu zelektryfikowanych aut w Polsce i Europie nie udałoby się osiągnąć bez Yarisa Hybrid – najtańszej hybrydy w gamie marki.

Rosnąca popularność na rynku

Toyota Yarisa Hybrid debiutowała na rynku w czerwcu 2012 roku. Był to pierwszy samochód segmentu B na świecie z pełnym napędem hybrydowym. Na polskim rynku dołączył do Priusa i Aurisa Hybrid.

Yaris Hybrid na rynku od 10 lat

W 2012 roku w Polsce sprzedano 289 egz. tego modelu, znacznie powyżej planowanych przez Toyotę 200 aut. W czerwcu 2012 roku wersje hybrydowe odpowiadały za 21% egzemplarzy Yarisa, które kupili klienci Toyoty.

10 lat później – w 2021 roku – na ulice wyjechało 5076 Yarisów Hybrid, czyli 17,5 razy więcej niż w pierwszym roku obecności na rynku. Napęd hybrydowy odpowiadał za 37% wszystkich Yarisów, które trafiły w tym czasie do klientów.

1. generacja Yarisa Hybrid

Debiutujący w 2012 roku Yaris Hybrid został stworzony na bazie 3. generacji modelu, od której różnił się kilkoma detalami, w tym wyglądem przedniego pasa. Napędzał go układ hybrydowy o mocy 100 KM, który się składał z silnika benzynowego o pojemności 1,5 l i mocy 74 KM, a także 61-konnego silnika elektrycznego. Napęd zawierał również generator, bezstopniową przekładnię planetarną i baterię niklowo-wodorkową.

Całość była o 20% mniejsza i lżejsza od napędu montowanego w Aurisie Hybrid. Poszczególne komponenty zostały tak rozmieszczone, że wnętrze i bagażnik były równie pojemne jak w konwencjonalnym modelu z silnikiem benzynowym.

Yaris Hybrid na rynku od 10 lat

Hybrydowy Yaris przeszedł dwa faceliftingi – w 2014 i 2017 roku.

Mocniejszy i bardziej oszczędny hybrydowy Yaris

W lutym 2020 roku w Japonii debiutowała 4. generacja Toyoty Yaris. Nowy model został zaprojektowany od podstaw na modułowej platformie TNGA-B. W technologii TNGA powstał również napęd hybrydowy, złożony z 3-cylindrowego silnika 1.5 Hybrid Dynamic Force o mocy 92 KM, silnika elektrycznego 80 KM, generatora, automatycznej przekładni i baterii litowo-jonowej.

Łączna moc układu wzrosła do 116 KM, co wystarcza, by rozpędzić Yarisa od 0 do 100 km w 9,7 s. Jednocześnie udało się o 20% zwiększyć wydajność napędu i uzyskać zużycie paliwa na poziomie od 3,8 l/100 km wg WLTP, zaś emisję CO2 od 87 g/km.

Bezemisyjny przez ponad 70% czasu jazdy w mieście

Napęd hybrydowy zastosowany w Yarisie nowej generacji został tak zaprogramowany, aby jak najczęściej korzystał z silnika elektrycznego. Chodziło o to, by samochód przez większość czasu poruszał się bezemisyjnie, efektywnie odzyskiwał energię z hamowania i zużywał mało paliwa.

Yaris Hybrid na rynku od 10 lat

Z badań przeprowadzonych przez Politechnikę Poznańską wynika, że hybrydowy Yaris 4. generacji przez 77% czasu w mieście porusza się w trybie elektrycznym, w trasie – przez 66,1%.

Samochód Roku 2021

4. generacja Toyoty Yaris spotkała się z ogromnym uznaniem dziennikarzy i ekspertów. Niemieckie stowarzyszenie motoryzacyjne ADAC przyznało jej pierwsze miejsce w rankingu samochodów z najlepszym stosunkiem jakości do ceny. W testach bezpieczeństwa Euro NCAP Yaris zdobył maksymalne 5 gwiazdek.

Najbardziej prestiżową nagrodą okazał się jednak tytuł European Car of the Year 2021. Jury konkursu złożone z uznanych dziennikarzy motoryzacyjnych doceniło zwłaszcza hybrydową wersję miejskiej Toyoty za niskoemisyjność, bardzo dobre właściwości jezdne i przystępną cenę.

Dowiedz się więcej

KINTO ONE coraz popularniejsze w Polsce KINTO ONE coraz popularniejsze w Polsce Sprawdź najchętniej wybierane modele Toyoty Autobusy na wodór w Madrycie Autobusy na wodór w Madrycie Wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty w transporcie miejskim Land Cruiser i Hilux 2023 z paliwem HVO100 Land Cruiser i Hilux 2023 z paliwem HVO100 Odnawialny olej napędowy zamiast diesla Nowe auto dostawcze na wodór Nowe auto dostawcze na wodór Toyota, Isuzu, Hino i CJPT łączą siły Corolla w programie Najmu KINTO ONE Corolla w programie Najmu KINTO ONE Sprawdź warunki wynajmu auta przedkontraktowego Beyond Zero – Dni Elektryfikacji Toyoty Beyond Zero – Dni Elektryfikacji Toyoty Poznaj szczegóły wydarzenia Europejski rekord sprzedaży samochodów Toyoty Europejski rekord sprzedaży samochodów Toyoty Świetne wyniki za pierwszą połowę 2022 roku Baterie ze stałym elektrolitem Baterie ze stałym elektrolitem Ponad 1300 patentów Toyoty Toyota Land Cruiser Matt Black Edition Toyota Land Cruiser Matt Black Edition Zobacz nową wersję specjalną 67% sprzedaży Toyoty w Polsce stanowią hybrydy 67% sprzedaży Toyoty w Polsce stanowią hybrydy Sprawdź szczegóły Firmy najczęściej wybierają Toyotę Firmy najczęściej wybierają Toyotę Dane z I półrocza 2022 roku Corolla Cross z wysoką wartością rezydualną Corolla Cross z wysoką wartością rezydualną Sprawdź wyliczenia INFO-EKSPERT